Tuesday, February 3, 2009

Chu Chi d' Mekong (El Shoppen d' Viet VI) Bab II

Assalamualaikum & Salam Sejahtera;

Saya menerima banyak pandangan dari rakan-rakan mengenai tarikh lawatan ke Ho Chi Minh City, dan pandangan-pandangan tersebut menyebabkan saya cuba mencari tarikh alternatif yang memberi lebih peluang kepada rakan-rakan untuk menyertai lawatan ini.

Saya telah cuba mendapatkan sebutharga daripada beberapa syarikat pelancongan seperti di sekitar Jitra dan Alor Setar. Kemudian saya juga meneliti beberapa iklan pakej di akhbar tempatan. Saya dapati, harga pakej adalah berlegar di sekitar RM1499 hingga RM1799 (nett price) bagi pakej di luar cuti sekolah, manakala pada masa cuti, surcaj antara RM90 - RM120 dikenakan.

Di pihak kita pula, ramai rakan memberi pertimbangan untuk membawa bersama keluarga untuk melawat. Sekiranya lawatan dibuat pada minggu ketiga, ramai pulak tidak dapat ikut serta kerana tidak dapat membawa keluarga tercinta bersama.

Pemantauan yang dibuat terhadap harga tiket AirAsia pada ketika ini menunjukkan bahawa harga tiket untuk bulan Jun adalah stabil, bermula RM473.00 bersih. Ini bermakna tiada perubahan harga tiket, sama ada semasa cuti atau bukan cuti. Dengan mengambil kira kenaikan RM80 bagi setiap 6 kerusi berikutnya, tambang akan menjadi RM873 untuk peserta terakhir (tanpa mengambil kira selang penumpang selain daripada kita). Dengan menggunakan konsep bayaran tolong-menolong, saya kira kita akan dapat mengatasi masalah harga pakej.

Dengan situasi yang ada sekarang, dengan ini saya mencadangkan agar lawatan kita ditetapkan pada 29 Mei 2009 (Jumaat) hingga 1 Jun 2009 (Isnin). Saya membuat cadangan ini berdasarkan pertimbangan berikut:
  1. Harga tiket AirAsia yang setara pada bulan Mei/Jun.
  2. Rakan-rakan yang ingin membawa bersama keluarga tidak menghadapi masalah cuti sekolah.
  3. Tuan/Puan yang terlibat dengan kuliah KDC masih berkesempatan menyusun semula kuliah tersebut kerana hanya dua hari (Ahad - 31 Mei dan Isnin - 1 Jun) terlibat dengan lawatan.
  4. Bas IPDA akan digunakan untuk BIG Siri 7 pada 15 Jun (tarikh lawatan kita) Bas IPDA tidak digunakan pada 29 Mei hingga 1 Jun 2009. (Tiada penggunaan bas IPDA dalam takwim).
Pada ketika ini, harga pakej yang bersesuaian adalah sekitar RM1250 - RM1380. Saya masih belum memuktamadkan harga pakej kerana masih lagi berhubung dengan beberapa agen pelancongan di Ho Chi Minh City.

Saya juga sedang berusaha untuk memasukkan makan tengahari dalam pakej dengan harga pakej yang sama.

Semoga lawatan ini berjaya dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment