Saturday, February 21, 2009

Chu Chi d' Mekong (El Shoppen d' Viet VI) Bab V

Tiket Istimewa.

Minggu lepas, AirAsia mengamuk sakan.... dua tawaran berjalan serentak, sepanjang pengetahuan saya tidak pernah AirAsia mengadakan tawaran bertindan yang sedemikian, kecuali tawaran tiket RM0.00. Tetapi minggu lepas, tawaran RM49 untuk Ho Chi Minh dan potongan 20% berjalan serentak, sudah tinggal RM49, kemudian dipotong lagi 20%. Walau pun tawaran hanya untuk "harga kerusi" namun kesan terhadap tambang keseluruhan amat ketara.

Oleh sebab harga tambang penerbangan mempunyai kesan yang cukup ketara, saya biasanya tidak melepaskan peluang untuk mendapatkan tiket pada masa tawaran dijalankan. Hasilnya, pada minggu lepas 15 orang peserta lawatan telah membayar tiket penerbangan, menjadikan kos pakej ke Vietnam dapat dikurangkan, daripada harga maksimum RM1380 untuk seorang, kepada RM1200 maksimum untuk peserta yang telah mendapatkan tiket. Agak malang kerana tiket istimewa tersebut telah habis dijual pada pagi hari kedua tawaran, menyebabkan seorang peserta yang telah membayar terlepas peluang istimewa ini. Saya pula tidak sempat membantu untuk mendapatkan tiket tersebut kerana kredit dalam kad kredit tidak mencukupi untuk membeli tiket berkenaan.

Inilah model perniagaan AirAsia, kita perlu sentiasa mengawasi laman web mereka kerana apabila tawaran dibuka, kita perlu pantas bertindak untuk mendapatkan tiket berkenaan. Sekiranya terlepas, kos yang ditanggung agak tinggi. Pada minggu ini, harga tiket penerbangan untuk penerbangan Kuala Lumpur <> Ho Chi Minh City sudah meningkat kepada RM615.

Kepada yang belum mendapat tiket (ada 6 peserta sahaja lagi), diharapkan dapat menempah tiket penerbangan secepat mungkin kerana harga tiket akan terus meningkat selepas ini. Sekiranya harga terus naik melebihi purata umum, para peserta mungkin akan terpaksa membayar lebih. Setakat ini, harga tiket masih lagi di dalam jangkaan belanjawan pakej yang saya buat. (Terima kasih tidak terhingga kepada peserta yang telah menempah tiket! Diskaun RM150 untuk setiap peserta berkenaan)

Saya juga masih membuka penyertaan kepada yang belum mendaftar memandangkan masih terdapat tempat kosong dalam pakej. Walau bagaimanapun, harga tawaran telah pun habis ditempah. Kini harga pakej kembali kepada harga biasa. (Iklan pakej juga telah kembali ke asal...)

Kini sudah masuk ke hujung Februari, langkah seterusnya ialah membuat persediaan seterusnya untuk lawatan. Sepanjang pengetahuan saya, hampir semua peserta telah mempunyai passport antarabangsa kerana hampir semua pernah mengikuti lawatan-lawatan sebelum ini. Jadi, kerap-keraplah melawat ke blog ini untuk melihat perkembangan lawatan "Chu Chi d' Mekong (El Shoppen d' Viet VI) ini.

No comments:

Post a Comment